Na een stilte van ruim 2 jaar en diverse pogingen van de wijkcommissie om bij de gemeente helderheid te krijgen over het verdwijnen van de buslijn 12 door onze wijk, werd onlangs duidelijk dat het onvermijdelijke toch gaat gebeuren: het grootste deel van de bewoners van Zandweg-Oostwaard zal in de toekomst voor het gebruik van de bus van haltes buiten de wijk gebruik moeten gaan maken.
Op verzoek van de provincie heeft de gemeente nu besloten op de Sweserenseweg een tweetal bushaltes aan te leggen.
Het is de bedoeling dat met deze nieuwe bushaltes buiten de wijk (naar het voorbeeld van de wijken in Maarssenbroek) bewoners uit Zandweg-Oostwaard van de buslijnen 120 van Syntus en later ook lijn 12 van QBuzz gebruik gaan maken om naar Utrecht of naar het station in Maarssenbroek of naar Amsterdam (Bijlmer Arena) te reizen.
De bestaande haltes bij de Merenhoef blijven hiervoor ook in gebruik.
Start aanleg nieuwe bushaltes
Maandag 22 november gaat wegenbouwbedrijf KWS voor de gemeente aan de slag om twee bushaltes aan te leggen aan de Sweserengseweg ter hoogte van de rotonde met de Buitenweg. Die werkzaamheden zullen circa 5 weken duren. Op de Sweserengseweg moeten we in die tijd rekening houden met wat extra reistijd.
De uitvoering van dit werk vindt plaats in twee fasen. De beide rijrichtingen blijven gedurende de werkzaamheden open. Het verkeer wordt met behulp van tijdelijke verkeersmaatregelen langs het werkvak geleid. Om de veiligheid te waarborgen wordt de maximumsnelheid ter hoogte van het werkvak gedurende de werkzaamheden verlaagd naar 30 km/uur.
De planning van de werkzaamheden is onder voorbehoud. De tijdsduur van uitvoering is afhankelijk van de weersomstandigheden.
Waarom zijn de werkzaamheden nodig
Volgens de provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht, wordt er te weinig gebruik gemaakt van de buslijn 12 van QBuzz om een traject door de wijk Zandweg-Oostwaard te rechtvaardigen. Na het besluit van de provincie in 2019 hierover was het plan om de route van lijn 12 te gaan combineren met die van lijn 120, die over de Sweserengseweg langs de wijk loopt. Door de coronapandemie is deze wijziging sindsdien nog niet doorgevoerd, omdat de provincie het voorzieningen niveau op piujl moest houden en daarvoor extra geld ontvangen heeft uit Den Haag. Maar alles wijst er nu op dat in de loop van 2022 de buslijn 12 wel uit de wijk gaat verdwijnen.
De gemeente meldt dat nieuwe bushaltes worden aangelegd om ervoor te zorgen dat bewoners van Zandweg-Oostwaard de beide buslijnen (120 en lijn 12) straks veilig kunnen (blijven) gebruiken.
Verbeteren veiligheid van overstekende voetgangers
Dat de Sweserengseweg een drukke weg is is ons als wijkbewoners bekend. Om voetgangers ook tijdens de drukste uren veilig te laten oversteken, wordt nabij de nieuwe bushaltes een voetgangersoversteekplaats aangelegd met zebrapaden. Deze oversteekplaats wordt voorzien van wegdekverlichting, attentieborden met alarmerende lampen en een extra verlichting om de voetganger te verlichten. De lampen worden automatisch geactiveerd als er iemand bij de oversteekplaats wil oversteken.
Fietsbeugels en zebra op de Buitenweg
Omdat verwacht mag worden dat veel bewoners uit de wijk eerst de fiets zullen nemen om bij de nieuwe bushaltes te komen, zullen voor de reizigers in de nabijheid van de nieuwe bushaltes ook fietsbeugels worden geplaatst om hun fiets te stallen.
Daarnaast zal op een eerder al door de wijkcommissie namens wijkbewoners gedaan verzoek aan de gemeente, ook de nabijgelegen voetgangersoversteekplaats over de Buitenweg aangepast. Deze oversteekplaats, waarbij voetgangers geen voorrang hebben bij het oversteken, wordt vervangen door een zebrapad. Voetgangers hebben dan wèl voorrang. Deze werkzaamheden worden gelijktijdig met de werkzaamheden voor de aanleg van de bushaltes uitgevoerd.
Busdiensten vanaf 2022
Zodra de bushaltes klaar zijn, kunnen ze direct in gebruik genomen worden. Busmaatschappij Syntus stopt er dan met lijn 120. en ook Qbuzz kan de haltes voor haar reizigers in gebruik nemen. De lijn 12 van QBuzz zal naar verwachting nog 6 tot 12 maanden door de wijk blijven rijden. De bushaltes in de wijk zullen dus nog even in gebruik kunnen blijven.
QBuzz zal in de loop van het komende jaar haar reizigers informeren zodra duidelijk wordt wanneer lijn 12 definitief niet meer door de wijk zal rijden. Zodra de bus niet meer door de wijk rijdt zal de gemeente ook de de abri’s en de halteplekken in de wijk weghalen.
8 reacties
Naar het reactie formulier
Oversteken bij de rotonde “ook al is er een zebrapad “ hoe zit het daar me de veiligheid?
Als oudere,eerst heel zandweg Oostwaard door lopen,als je achter in de wijk woont?
De oudere kunnen nu niet meer gebruik maken van de bus.
OF MISSCHIEN MET DE TAXI NAAR DE BUSHALTE,is dat de bedoeling?
Sylvia
Heel erg jammer, vooral voor bewoners die niet bij de rotonde in de buurt wonen. De info vanuit bus/provincie over de maatregelen vind ik erg mager, lijkt wel bewust om geen weerstand te krijgen
Ik onderschrijf de meningen hierboven.
Wellicht dat een aantal mensen nu eerder de auto zullen nemen dan de bus (vooral bij koud en nat weer). Ikzelf zal ongetwijfeld mijn dochter wat vaker met de auto brengen en halen.
Jammer, dat openbaar vervoer moeilijker (en minder veilig) wordt gemaakt, terwijl gelijk ook wordt verteld dat we juist minder de auto moeten nemen.
Zal me niks verbazen als de Uflex, welke nu al gedeeltelijk door het oude dorp rijdt, uitgebreid gaat worden naar Oostwaard.
Uflex maakt alleen gebruik van opstaphaltes waar een bushalte staat. De planning is dat beide haltes in oostwaard weggehaald worden.
Wat ik ook een vreemd argument vind, is dat ze het voorbeeld van maarssenbroek willen volgen (een opstaphalte buiten de wijk). Alleen vergeten ze dat zandweg oostwaard zo’n 1.8x zoveel inwoners heeft dan de meeste wijken in Maarssenbroek, en ruim 4000 gebruikers van de bus. Sommige wijken in Maarssenbroek komen niet eens tegen de 1000 per maand.
Belachelijk dat lijn 12 uit de wijk Zandweg-Oostwaard verdwijnt. Het openbaar vervoer in Nederland is ooit ingesteld om zo veel mogelijk burgers en vooral daaronder de minder validen, kwetsbare ouderen en studerende jongeren de mogelijkheid te bieden zich enigszins tegen lage kosten te kunnen verplaatsen naar het centrum van Utrecht.
Nu gaat de bus de wijk uit. Waarschijnlijk omdat een rekenaar heeft becijfert dat de 3 stophaltes in de wijk en de 3 extra kilometers niet opwegen tegen de tijd die bespaart kan worden door langs de wijk heen te rijden…. Niet meegerekend dat er dan helemaal niemand instapt. Er is voor een vermogen aan fietsstallingen en oversteekplaatsen aangelegd. Ik rij er dagelijks langs. Nooit een fiets of een voetganger te zien.
Een totaal verkeerde zienswijze en evenzo verdienmodel. Het openbaar vervoer behoort geen verdienmodel te zijn. Zij is ooit ingesteld ten behoeve van het welzijn van de inwoners van haar gemeente/provincie/land.
Wat is overigens dan nog de toegevoegde waarde van lijn 12, als 120 er ook al langs rijdt. Door dit te doen stappen er nog minder mensen in omdat men de mogelijkheid niet meer heeft.
Het is werkelijk het paard achter de wagen.