De gemeente Stichtse Vecht is aan de slag met nieuwe energie.
Onderdeel daarvan is het verduurzamen van mobiliteit. Om ons heen zien we het aantal elektrische voertuigen toenemen en verwachten dat deze groei de komende jaren doorzet. Daarom zijn er meer openbare laadpalen nodig, waar deze auto’s opgeladen kunnen worden.
Laadpalen voor elektrische rijders zonder eigen oprit
De aandacht van de gemeente gaat daarbij uit naar de uitbreiding van het aantal openbare laadpalen. Met name voor elektrische rijders, die geen eigen oprit hebben en daarom op straat moeten parkeren. De gemeente houdt rekening met een groei naar ongeveer 6000 elektrische rijders in 2025 (zowel bewoners als forenzen). Een groot deel van de voertuigen wordt dus opgeladen op eigen terrein. De rest maakt gezamenlijk gebruik van een aantal openbare laadpalen. In 2025 zijn daar naar schatting circa 350 van nodig. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst heeft de gemeente een aantal geschikte locaties in kaart gebracht.
Op basis van o.a. het soort parkeervakken, het aanwezige groen en kabels en leidingen is daarbij bekeken wat de meest geschikte plekken zouden zijn. Deze plekken worden overigens alleen gerealiseerd als er ook aanvragen hiervoor door inwoners worden gedaan of door forenzen, die meer dan 16 uur in de gemeente Stichtse Vecht werken.
Uitgangspunt is niet meer auto’s, maar meer elektrische
Ten aanzien van parkeerdruk is volgens de gemeente op te merken dat elektrische rijders vaak al eerder een benzine- of dieselauto reden en dan hiervoor in de plaats een elektrische auto gaan rijden. Men parkeerde dus al in de straat. Wel is het zo dat de parkeervakken bij de laadpalen alleen door elektrische rijders gebruikt kunnen worden. Als een auto geladen is, moet een elektrische rijder het parkeervak vrij maken, zodat andere elektrische rijders hiervan gebruik kunnen maken.
Aanvragen parkeerplek met laadpaal bij gemeente
De gemeente gaat over tot het inrichten van een nieuw parkeervak bij een laadpaal, wanneer daar ook een aanvraag voor wordt gedaan. Wanneer die aanvraag voldoet aan de eisen richten de gemeente een nieuwe laad/parkeerplek in. Als er dan heel veel gebruik van wordt gemaakt, dan kan er eventueel ook een tweede parkeervak bij de laadpaal worden ingericht voor het elektrisch rijden.
Laadpalenkaart online
De gemeente heeft naar eigen zeggen zo goed mogelijk gekeken welke plekken het meest geschikt zijn als er een aanvraag komt. Deze locaties staan op de laadpalenkaart, die online staat. Daar vindt je ook een aantal nieuwe locaties voor de uitbreiding van laadplekken in onze wijk
Als inwoner van onze wijk kun je via de website reageren door op de kaart te klikken. Dan komt een reactieformulier naar voren, waarmee een aanvraag voor een laadplek op die locatie kan worden ingediend. Alle ingediende reacties zullen door de gemeente worden bekeken en de gemeente zegt ook toe te berichten wat er met deze reacties is gedaan.
LET OP! Je kunt op de kaart reageren tot 19 juli 2020.
2 reacties
hallo ,
ja het wordt een gewoon gezicht met al die laad palen straks
ik zelf heb er geen probleem mee
staks moeten wij er zelf ook aan geloven
Laat de gemeente eerst eens 2 parkeerplaatsen in plaats van 1 parkeerplaats bij de bestaande laadpalen markeren als laadplek. Dan kan zeer veel geld worden bespaard op de besluitvorming, de aanleg van nieuwe laadplekken en kan het salaris van 1 ambtenaar bespaard worden die wellicht 3-4-5 manjaren bezig is met onderzoek, voorbereiding en uitvoering.